Innboks
Innboks inneholder nye brev og meldinger, samt tjenester som ligger med status utfylling. Meldinger som har frist vil ligge øverst under Hast og markert med rødt.
Tilgang til en virksomhets innboks i Altinn er utformet med utgangspunkt i ledende roller registrert for virksomheten i Enhetsregisteret. Med disse nøkkelrollene har man fullmakt til å opptre på vegne av virksomheten på generelt grunnlag. Dette gjelder alle virksomheter – både private og offentlige. Disse nøkkelrollene har som utgangspunkt tilgang til alle meldinger/tjenester i virksomhetens innboks.
Den enkelte virksomhet er ansvarlig for å ivareta krav til arkivering av meldinger fra innboksen i eget sak-/arkivsystem, og for å slette disse meldingene fra innboksen.
Ved overdragelse av underenheter får den overtakende virksomhet tilgang til alt innhold i innboksen for underenheten som overdras fra en annen virksomhet/hovedenhet. Det er derfor viktig at den overdragende virksomhet rydder i innboksen til virksomheten og til underenhetene i forkant av overdragelse av underenheten. På denne måten blir meldinger som den overtakende virksomheten ikke skal ha tilgang til slettet. Dette gjelder eksempelvis sykmeldinger, A-meldinger og lignende.
Klikk på navnet ditt oppe til høyre på siden. Du får da frem en oversikt over hvilke aktører du har tilgang på i Altinn, det kan være andre personer eller foretak og bedrifter.
Underenheter og slettede enheter finner du ved å klikke Vis alle aktører. Her kan du velge å Se alle underenheter eller Se slettede enheter.
Ønsker du å søke opp meldinger for flere aktører samtidig, klikker du på navnet ditt oppe til høyre → Vis alle aktører → Søk for flere aktører.
Finner du ikke tilsendt skjema i innboksen bør du:
- Forsikre deg om at du har valgt riktig aktør
- Se etter meldingen under arkiv
- Se etter meldingen under slettede
- Sjekk under innboks, arkiv eller slettede
- Sjekk at du representerer riktig organisasjonsnummer, varselet inneholder som regel informasjon om hvilket organisasjonsnummer det gjelder. Hvordan representere andre?
Finner du fortsatt ikke meldingen? Da kan det tenkes at varselet egentlig er ment for noen andre. Dette kan skje hvis noen har lagt inn feil kontaktinformasjon i Altinn. Hva brukes din kontaktinformasjon til?
Sjekk at du representerer deg selv, det ser du oppe til høyre. Alle mottatte meldinger, skjema du har til arbeid og skjema du har sendt inn finner du under innboks.
I innboksen vil man også kunne søke mer avansert. Denne funksjonen finner man til høyre i søkefeltet.
Du vil kunne lagre et egendefinert søk ved å klikke på Lagre søk inne i søkeresultatet. Ønsker du å definere søket kan du klikke på + bak Begrens treffene.
Snarvei til lagret søk ligger til venstre i innboksen.
Ønsker du å dele og gi tilgang til et skjema eller en melding du har i innboksen din, må du velge det aktuelle skjemaet, for så å trykke på Del og gi tilgang.
Du kan velge å gi tilgang til en ny person, eller videresende skjema til en som har tilgang fra før.
Funksjonen krever at du har rollen Hovedadministrator eller Tilgangsstyring for valgt aktør.