Funksjonalitet
Her finner du informasjon om de ulike funksjonene som er knyttet til bruken av skjema og tjenester i Altinn.
Skjemaene som ligger i Altinn, er satt opp etter de samme prinsippene og er derfor ganske like. Skjemaene er dynamiske og tilpasser de valgene du gjør. På den måten slipper du å få opp felt du ikke trenger å fylle ut.
Selve skjemaene er tilpasset elektronisk bruk og egner seg derfor ikke for utskrift og innsending på papir.
Ved å klikke på spørsmålstegn inne i skjemaet, får du opp nyttig informasjon om blant annet utfylling. Trenger du hjelp til å fylle ut skjemaet, må du kontakte etaten som eier skjemaet du bruker.
I noen skjema kan du legge til vedleggsskjema, i tillegg til egne filvedlegg. Dette gjøres under Oversikt - skjema og vedlegg ved utfylling av skjema.
Når du har fylt ut skjema, og klikker Videre til innsending kommer du til neste steg i prosessen. Øverst på siden ser du hvilket steg du befinner deg i.
Dersom du skulle oppdage feil i utfyllingen, kan du i dette steget sende skjemaet Tilbake til utfylling.
Du signerer og sender inn skjemaet ved å klikke på knappen Signer og send inn/Send inn.
Når du har signert og sendt inn et skjema, får du en kvittering. Kvitteringen inneholder et referansenummer (starter med AR..) og en utskriftsversjon av innsendt tjeneste.
Når skjemaet er sendt inn, sendes det til etaten som skal behandle skjemaet.
Kvitteringen ligger under innboks → arkiv.