Kvalifisert person for ekomnettautorisasjon

Har du utdanning eller yrkeskvalifikasjon fra utlandet og ønsker å utøve yrket ditt i Norge, må du som regel ha godkjenning eller autorisasjon. Her finner du informasjon om dokumentasjonskrav, søknadsprosess og regelverk. Godkjenningsmyndigheten vil vurdere om du oppfyller kravene til å utøve yrket og bruke yrkestittelen i Norge. Ønsker du å etablere deg i Norge og jobbe fast innenfor ditt yrke, gjelder reglene for etablering under. Om du derimot ønsker å jobbe i en kortere periode i Norge innenfor ditt yrke, gjelder reglene for midlertidig tjenesteytelse.

Søknad om autorisasjon gjøres via tjenesten Skjema for ekomnettautorisasjon (NKOMENA01)

Om denne tenesta

Virksomhet som er ansvarlig for installasjon og vedlikehold av ekomnett. Virksomheten som søker om autorisasjon må ha norsk organisasjonsnummer.

Autorisasjon innvilges til virksomheten, ikke en person, og er tilknyttet organisasjonsnummer. For at en virksomhet skal få autorisasjon må det være en heltidsansatt (kvalifisert person) som oppfyller forskriftskravene til utdanning og praksis. Det er denne personens kvalifikasjoner som blir vurdert.

  • Kopi av id.
  • Utdanning skal dokumenteres med vitnemål som viser fagplan eller annen relevant dokumentasjon.
  • Dokumentere ett års relevant praksis med attester, egenerklæring eller annen relevant dokumentasjon.

Merknader

  • Dokumentasjon av utdanning og praksis skal foreligge på norsk, svensk, dansk eller engelsk og skal være oversatt av offentlig godkjent translatør.

Ekomnettautorisasjon gir mulighet for å utføre installasjon og vedlikehold av alle typer ekomnett som definert i ekomloven.

Autorisasjon innvilges til en virksomhet, ikke person, og er tilknyttet organisasjonsnummer. For at en virksomhet skal få autorisasjon må det være en heltidsansatt (kvalifisert person) som oppfyller forskriftskravene til utdanning og praksis. Det er denne personens kvalifikasjoner som blir vurdert.

Språkkrav:

Nei.

Kriterier/vilkår for godkjenning: 

De lovbestemte kvalifikasjonskravene knyttet til utøvelsen av yrket finnes i autorisasjonsforskriften.

De lovbestemte kravene for å ha rett til godkjenning fremgår av Lov om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsloven) og forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsforskriften).

Saksbehandlingsfrister:

Godkjenningsmyndigheten skal bekrefte mottak av søknaden din innen en måned etter at den er mottatt, og opplyse om eventuelle manglende dokumenter eller mangler ved søknaden.

Godkjenningsmyndigheten skal ha ferdigbehandlet søknaden innen tre måneder etter at søknaden var komplett.

Gebyr: 

Sektoravgift

Når autorisasjon innvilges genereres det en faktura med årlig sektoravgift, som sendes til virksomheten. Siden autorisasjon innvilges til virksomhet, som er juridisk ansvarlig, er det virksomheten som skal betale årlig sektoravgift. Sektoravgiften reguleres årlig, ref. “Forskrift om sektoravgift og gebyr til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet".

Klage på vedtak:

Når godkjenningsmyndigheten har fattet et vedtak, har du mulighet til å klage på dette vedtaket etter reglene i forvaltningsloven kapittel VI. Hvis søknaden din er omfattet av yrkeskvalifikasjonsloven, kan du også klage hvis godkjenningsmyndigheten ikke har behandlet saken innen fristen (se Saksbehandlingsfrister over).

Åpne kontaktskjema