Nye regler for hjemmekontor

Bruk av hjemmekontor har økt de seneste årene. Mange forhold rundt dette må løses i samarbeid mellom partene på arbeidsplassen. – Det er imidlertid behov for noen justeringer for å tilpasse regelverket mer til et moderne arbeidsliv, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen.


Regjeringen har fastsatt endringer i forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem. Endringene trer i kraft fra 1. juli 2022 og innebærer blant annet at regjeringen opphever forskriftens særregler om arbeidstid.

– Det betyr at arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven gjøres gjeldende også for hjemmearbeid. Vi mener behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemme enn arbeid fra kontoret. Forskning tyder tvert imot på det motsatte, sier Mjøs Persen.

Arbeidsmiljøloven gjelder også ved hjemmearbeid. I tillegg er det noen særregler for hjemmearbeid som følger av forskriften. Forskriften krever blant annet at ulike forhold knyttet til hjemmearbeidet må avtales skriftlig. Kravene til arbeidsmiljøet er også tilpasset arbeid i arbeidstakerens hjem. Forskriften kommer til anvendelse når arbeidstakeren utfører arbeid i eget hjem, men sier ikke noe om når dette kan, eller skal, skje.

Kilde: Regjeringen.no

Åpne kontaktskjema