Hovedinnhold
Skriv ut

For regnskapsfører/revisor/bostyrer

Noe funksjonalitet i Altinn er beregnet på regnskapsfører/revisor/bostyrer. Her finner du forklaring på hvordan denne funksjonaliteten fungerer.

Medarbeidere i serviceenheter må gis tilgang til å utføre arbeid for kunder, og må få delegert klientroller fra noen som i utgangspunktet har disse (for eksempel daglig leder i serviceenheten). Det er rollen Klientadministrator som gir tilgang til å fordele klientroller videre.

Under Profil, roller og rettigheter > Skjema og tjenester du har rettighet til finner du en oversikt over rollene du har for den enheten (person eller virksomhet) du representerer. Hvis du ikke har riktige roller, må du sørge for at noen med rollen Klientadministrator delegerer riktig rolle videre til deg.

Delegering av klientroller gjøres under Profil, roller og rettigheter > Klientdelegering når en representerer serviceenheten. Dette sikrer at delegerte roller slettes automatisk dersom klienten skifter regnskapsfører eller revisor. Hvis Altinn får en oppdatering fra Enhetsregisteret om ny regnskapsfører/revisor, slettes automatisk alle delegeringer som er utført av tidligere regnskapsfører/revisor for klienten.

 

Klientdelegering

 

Se også: