Hovedinnhold
Skriv ut

Sperretjeneste

Sperre bruker

Dersom du for eksempel har mistet mobiltelefonen eller brev med engangskoder, bør du snarest mulig sperre brukeren din for innlogging i Altinn. Innloggingsinformasjon som har kommet på avveie, kan gjøre det mulig for uvedkommende å logge seg inn med din bruker i Altinn.

 

 Sperr min Altinn-bruker

 

Det er ulike måter å sperre innloggingen din på, avhengig av hvilken type innloggingsinformasjon som har kommet på avveie.

Sperre gjennom Altinn

Følgende innloggingsvalg blir sperret med Altinns sperretjeneste:

  • Egenregistrert passord
  • Engangskode på SMS
  • Engangskode fra Altinn


Klikk på lenken Sperr min Altinn-bruker til høyre på innloggingssiden, skriv inn fødselsnummer og de tegnene du ser i boksen under, klikk så på knappen Sperr.

 

Brukeren din blir nå sprerret. For å låse opp brukeren din må du logge inn med et innloggingsvalg som ikke er sperret eller bestille nye koder. Når du logger deg inn etter å ha sperret brukeren din må du legge inn nytt passord og eventuelt endre mobilnummer under Min profil.

Smartkort fra Buypass

Smartkortet fra Buypass sperres ved å ringe 800 80 108 eller elektronisk via deres kontaktskjema.

Virksomhetssertifikat

For å sperre et virksomhetssertifikat må du kontakte leverandøren av sertifikatet. Vær obs på at virksomhetsbrukere kan sperres via Altinns sperretjeneste direkte. Kontaktinformasjon for sperring av sertifikat: