Hovedinnhold
Skriv ut

Innlogging

Jeg mottar ikke kode på sms

Det kan være flere årsaker til at du ikke mottar kode for innlogging på sms.

Forslag til løsning:

- Slå av og på telefonen din, forsøk deretter å logge inn på nytt.

- Kan du ha feil telefonnummer registrert i profilen?

I så fall kan du logge inn med kode fra brev og kontrollere din kontaktinformasjon under Profil, roller og rettigheter > Din kontaktinformasjon (hvis du bruker MinID) eller se Avanserte innstillinger > Innloggingsinformasjon (hvis du bruker innloggingsvalget Passord og engangskode på SMS).

Får beskjed om at MinID-bruker er stengt

Får du beskjed om at brukeren din er stengt når du forsøker å logge inn med MinID, kan du kontakte ID-porten på telefon 800 30 300 for å få åpnet brukeren igjen.

Du kan fortsatt logge inn med BankID, BankID på mobil, Buypass og Commfides.

Jeg får feilmelding når jeg forsøker å logge inn med BankID

Får du feilmeldingen Feil data tastet inn tyder dette på at BankID ikke er aktivert for alle tjenester, men kun gjelder innlogging i nettbank.

Logg deg inn i nettbanken og se om du finner en meny for BankID. De fleste banker har selvbetjening hvor du kan bestille eller aktivere BankID.

Trenger du hjelp til å opprette BankID må du kontakte banken din.

Du finner mer informasjon om innlogging med BankID på ID-porten sin side.

Kodebrevet mitt fungerer ikke

I Altinn er det to ulike innloggingsmetoder som benytter kode fra brev. Pass på at du velger å bruke riktig kodebrev, på riktig innloggingsmetode.

Jeg har 20 koder på brevet: Bruk innloggingsvalget MinID.

Jeg har 30 koder på brevet: Bruk innloggingsvalget Engangskode fra Altinn-brev. Du kommer til dette innloggingsvalget ved å velge Gå videre til flere innloggingsmetoder.

Passordet mitt fungerer ikke

I Altinn er det to ulike innloggingsmetoder som benytter passord og kode på SMS. Pass på at du velger riktig innloggingsmetode.

MinID: Forsøk å gå via «Glemt passord?» -funksjonen i innloggingsbildet. Trenger du hjelp til å komme videre og få oppdatert passordet, kan du kontakte ID-porten. Kontaktinformasjon står i innloggingsbildet.

Passord og engangskode på SMS: Passordet som brukes her, er det passordet som du har registrert under Profil, roller og rettigheter > Avanserte innstillinger > Innloggingsinformasjon. Husker du ikke dette passordet, kan du logge inn via ID-porten (MinID, BankID) eller Engangskode fra Altinn-brev (brev med 30 koder). Gå deretter inn i profilen å endre passordet.

Se også kapittelet om innlogging i våre hjelpesider.