Hovedinnhold
Skriv ut

Innlogging

Jeg mottar ikke kode på sms

Det kan være flere årsaker til at du ikke mottar kode for innlogging på sms.

Forslag til løsning:

  • Slå av og på telefonen din, forsøk deretter å logge inn på nytt.
  • Kan du ha feil telefonnummer registrert i profilen?

Benytter du MinID kan du logge inn med kode fra brev og kontrollere din kontaktinformasjon under Profil, roller og rettigheter > Din kontaktinformasjon.

Logger du inn via alternativ innlogging i Altinn kan du logge inn med kodebrev eller kun passord og kontrollere din innloggingsinformasjon under Profil, roller og rettigheter > Avanserte innstillinger.

Jeg får feilmelding når jeg forsøker å logge inn med BankID

Får du feilmeldingen Feil data tastet inn tyder dette på at BankID ikke er aktivert for alle tjenester, men kun gjelder innlogging i nettbank.

Logg deg inn i nettbanken og se om du finner en meny for BankID. De fleste banker har selvbetjening hvor du kan bestille eller aktivere BankID.

Trenger du hjelp til å opprette BankID må du kontakte banken din.

Kodebrevet mitt fungerer ikke

I Altinn er det to ulike innloggingsmetoder som benytter kode fra brev. Pass på at du bruker riktig kodebrev, på riktig innloggingsmetode.

Jeg har 20 koder på brevet: Bruk innloggingsvalget MinID.

Jeg har 30 koder på brevet: Bruk innloggingsvalget Altinn kodebrev. Du kommer til dette innloggingsvalget ved å velge Logg innGå videre til flere innloggingsmetoder.

Passordet mitt fungerer ikke

I Altinn er det to ulike innloggingsmetoder som benytter passord og kode på SMS. Pass på at du velger riktig innloggingsmetode.

MinID: Forsøk å gå via «Glemt passord?» -funksjonen i innloggingsbildet. Trenger du hjelp til å komme videre og få oppdatert passordet, kan du kontakte ID-porten. Kontaktinformasjon står i innloggingsbildet.

SMS-kode: Passordet som brukes her, er det passordet som du har registrert under Profil, roller og rettigheter > Avanserte innstillinger > Innloggingsinformasjon. Husker du ikke dette passordet, kan du logge inn via ID-porten (MinID, BankID) eller Altinn kodebrev (brev med 30 koder). Gå deretter inn i profilen å endre passordet.

Har du ikke mottatt bestilt kodebrev?

Hvis du ikke har mottatt bestilt kodebrev, kan årsaken være at du har feil adresse registrert eller mangler adresse i Folkeregisteret.

Kontakt Folkeregisteret hos Skatteetaten, de kan sjekke hvilke adresse(r) du har registrert og informere om hvordan du kan endre dette. 

Når riktig adresse er registrert, kan du bestille kodebrev på nytt.