Hovedinnhold
Skriv ut

Søknad om godkjenning av renholdsvirksomhet 

Kort om skjemaet

Alle renholdsvirksomheter skal godkjennes av Arbeidstilsynet for å kunne drive lovlig i Norge. I tillegg må alle renholdere i virksomheten bære HMS-kort på jobben.

Søk om godkjenning ved å fylle ut og sende inn dette elektroniske skjemaet via Altinn. Søknaden blir behandlet av Arbeidstilsynet, og du får skriftlig beskjed når du kan bestille HMS-kort.

Under ser du hvilken dokumentasjon du må ha på plass for å bli godkjent. Det blir enklest å fylle ut søknadsskjemaet hvis du har vedleggene klare før du begynner.

Hvem skal levere

Alle renholdsvirksomheter skal søke om offentlig godkjenning fra Arbeidstilsynet. Med renholdsvirksomhet mener vi virksomhet som selv tilbyr renholdstjenester, eller som leier ut personer som utfører renholdstjenester.

Hva skal til for å bli godkjent renholdsvirksomhet?

Arbeidsgivere må den dokumentere at virksomheten har

1.    knyttet til seg en godkjent bedriftshelsetjeneste  jf. arbeidsmiljøloven § 3-3

Krav om vedlegg til søknaden:

 

2.    verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) jf. arbeidsmiljøloven kap. 6 og 7

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av kontaktinformasjon til verneombud. Virksomheter med færre enn ti arbeidstakere kan avtale en annen ordning . Den må være skriftlig og undertegnet av alle ansatte.
  • Kopi av referat fra det siste møtet i Arbeidsmiljøutvalget. Virksomheter med mer enn 50 ansatte skal ha AMU.

 

3.    skriftlige arbeidsavtaler  for alle grupper av ansatte i virksomheten jf. arbeidsmiljøloven §§ 14-5 og 14-6

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av utfylte og signerte arbeidsavtaler for ulike arbeidsordninger som brukes i virksomheten (fast, deltid, midlertidig, utleie osv.).

 

4.    oppfylt kravene om minstelønn  jf. forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for renholdsvirksomheter

 

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av skriftlig beregning (for eksempel kopi av lønnsslipp) som viser at renholderen lønnes i henhold til allmenngjøringsforskriften. Lønn pr. time må gå frem av dokumentasjonen.

 

5.   en forsikringsordning  som sikrer arbeidstakerne økonomisk kompensasjon ved skade eller sykdom som skyldes arbeidet jf. lov om yrkesskadeforsikring

Krav om vedlegg til søknaden:

  • Kopi av den eller de sidene i forsikringsbeviset som viser at arbeidstakeren/arbeidstakerne får utbetalt penger hvis de får en yrkesskade eller -sykdom

Andre krav til dokumentasjon

Søker du for et enkeltpersonforetak uten ansatte renholdere der det bare er du eller din ektefelle som utfører renholdsarbeidet?

Da skal du legge ved dokumentasjon som viser navn, fødselsnummer og at dere er gift. Gyldig dokumentasjon er f.eks. kopi av vielsesattest eller den delen av likningsattesten som viser fødselsnumrene til deg og din ektefelle.

Søker du for et ANS-/DA-selskap?

Da må alle deltakere sende inn navn og fødsels- og personnummer.

Krav til innsender

For å fylle ut dette skjemaet trenger du Altinn-rollen Utfyller/innsender.

Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Tilgangsstyring. Om du ikke har denne rollen, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Innlevering

Feilinnsending

Oppdager du feil i skjemaet etter at du har sendt det inn? Ta kontakt med svartjenesten (se høyre spalte) eller opprett en kopi av søknaden, rett opp feilen og send den inn på nytt.

Lovhjemmel

Kravet om godkjenning av renholdsvirksomheter er begrunnet i forskrift om offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter og om kjøp av renholdstjenester. Du finner forskriften på http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-08-408.

 

Noe du lurer på? Se www.arbeidstilsynet.no/renhold

Skjema-/tjenesteeier

Faglig brukerstøtte

Arbeidstilsynets svartjeneste svarer på spørsmål om utfylling av skjemaet:

 

svartjenesten@arbeidstilsynet.no
Telefon 73 19 97 00
Åpningstider: 08:00 – 15:00

 

Altinn brukerservice svarer på spørsmål om bruk av Altinn.