Hovedinnhold
Skriv ut

Husk å melde årsmøte-endringer via Altinn

Det er tid for årsmøter i lag og foreninger. Det er raskt og enkelt å sørge for at opplysningene i Enhetsregisteret er korrekt – også etter møtet. Og det er viktig!

Hva med å la det bli et nytt punkt på årsmøteagendaen: Hvem har ansvar for å melde endringer inn til Altinn?

Det er ikke alle lag og foreninger som har «gjenvalg ved akklamasjon» - i år som i fjor. Det kan være endringer innad i styret, kanskje skal Per ut mens Frida kommer inn, Ole har skiftet e-postadresse, og den nye kassereren har selvsagt ikke samme adresse som den forrige.

Dette må meldes til det registeret som holder styr på all økonomisk relatert virksomhet her til lands: Enhetsregisteret. Hvorfor? Blant annet fordi nyvalgt leder kan bli stoppet i banken. Og når Staten sender ut e-post til en ikke-eksisterende adresse kan dere gå glipp av viktig informasjon.

Hva gjør man da? Det er enkelt, og løsningen finnes i Altinn:

Man sørger for å ha fødsels og personnummer til alle styremedlemmer. Man lager en pdf av årsmøteprotokollen, eller ganske enkelt tar et bilde med sitt mobilkamera og henter ut jpg-fila. Så logger lederen (eller den som har fått jobben) seg inn i Altinn, finner organisasjonsnummeret til foreningen, åpner skjemaet «Samordnet registermelding» og legger her inn endringene. Én av styrets medlemmer må signere. Det er enda enklere. Du (eller den som skal signere) må gå inn i meldingsboksen i Altinn, åpner signeringsmeldingen og klikker på en knapp. Det er det hele.

Det er selvsagt akkurat samme prosedyre for næringsaktører, men her regner vi med at man i noe større grad har rutiner for å korrigere opplysninger i Altinn. 

Del på:

Publisert 03.02.2015