Arbeidsgiveren skal sende inntektsmeldingen når arbeidstakeren skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger eller stønader ved sykt barn eller nærstående.
NAV har nå lansert en egen refusjonsordning for sykepenger i forbindelse med koronaviruset. Les mer om denne refusjonsordningen her
Dere må fortsette å betale sykepenger hele arbeidsgiverperioden.
Send inntektsmelding som i dag med arbeidsgiverperiode på 16 dager.
Les mer på nav.no/inntektsmelding
Start tjeneste• Ved foreldrepermisjon skal du sende inntektsmeldingen så snart som mulig etter at det er fire uker igjen til foreldrepengeperioden starter. Hvis den ansatte starter med å utsette, er det den første dagen i utsettelsen som må oppgis som startdato for foreldrepengeperioden i inntektsmeldingen.
• Ved sykefravær skal du sende inntektsmeldingen så snart arbeidsgiverperioden er over.
Inntektsmeldingen gjelder disse ytelsene fra NAV:
• Sykepenger
• Foreldrepenger
• Svangerskapspenger
• Omsorgspenger
• Pleiepenger
• Opplæringspenger
Inntektsmelding skal leveres på underenhet/bedriftsnummer.
For å bruke denne tjenesten må du ha en av disse tilgangene i Altinn:
• Ansvarlig revisor
• Lønn og personalmedarbeider
• Regnskapsfører lønn
• Regnskapsfører med signeringsrettighet
• Regnskapsfører uten signeringsrettighet
• Revisormedarbeider
• Kontaktperson NUF
Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene.
Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.
Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.
Forskrift om at saksopplysninger til Arbeids- og velferdsetaten skal gis elektronisk § 1 er gitt med hjemmel i folketrygdloven § 21-4. Den trer i kraft 01. januar 2019.
NAV Kontaktsenter 55 55 33 36.