Arbeidsgiveren skal sende inntektsmeldingen når arbeidstakeren skal ha sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger eller stønader ved sykt barn eller nærstående.

Les mer på nav.no/inntektsmelding

Start tjeneste

Om denne tjenesten

• Ved foreldrepermisjon, skal du sende inntektsmeldingen tidligst fire uker før arbeidstakeren skal ha foreldrepenger. Dette gjelder også når den ansatte starter foreldrepermisjonen med å utsette den.

• Ved sykefravær skal du sende inntektsmeldingen så snart arbeidsgiverperioden er over.

Inntektsmeldingen gjelder disse ytelsene fra NAV:
  • Sykepenger
  • Foreldrepenger
  • Svangerskapspenger
  • Omsorgspenger
  • Pleiepenger
  • Opplæringspenger

For å bruke denne tjenesten må du en av disse tilgangene i Altinn
  • Ansvarlig revisor
  • Lønn og personalmedarbeider
  • Regnskapsfører lønn
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører uten signeringsrettighet
  • Revisormedarbeider
  • Kontaktperson NUF

Her finner du mer informasjon og en oversikt over alle Altinn-rollene.

Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Forskrift om at saksopplysninger til Arbeids- og velferdsetaten skal gis elektronisk § 1 er gitt med hjemmel i folketrygdloven § 21-4. Den trer i kraft 01. januar 2019.

Kontaktinformasjon:

NAV Kontaktsenter 55 55 33 36.Kontaktinformasjon

Åpne kontaktskjema