Reparatør av elektromedisinsk utstyr

Har du utdanning eller yrkeskvalifikasjon fra utlandet og ønsker å utøve yrket ditt i Norge, må du som regel ha godkjenning eller autorisasjon. Her finner du informasjon om dokumentasjonskrav, søknadsprosess og regelverk. Godkjenningsmyndigheten vil vurdere om du oppfyller kravene til å utøve yrket og bruke yrkestittelen i Norge. Ønsker du å etablere deg i Norge og jobbe fast innenfor ditt yrke, gjelder reglene for etablering under. Om du derimot ønsker å jobbe i en kortere periode i Norge innenfor ditt yrke, gjelder reglene for midlertidig tjenesteytelse.

Finn skjemaet på profapp.dsb.no

Om denne tjenesten

Søknaden kan sendes inn av yrkesutøver selv eller arbeidsgiver og skal sendes til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Etablering:  

Hvis du ønsker å etablere deg eller jobbe i en lengre periode i Norge innenfor ditt yrke, må du søke om godkjenning/autorisasjon hos ansvarlig godkjenningsmyndighet før du kan utøve dette yrket i Norge.  

Midlertidig tjenesteytelse:  

Du kan jobbe midlertidig i dette yrket hvis du allerede er lovlig etablert i et EØS-land eller Sveits og kan utøve det samme yrket i dette landet. For å kunne jobbe i dette yrket midlertidig i Norge, må du sende forhåndsmelding til godkjenningsmyndigheten (søke om midlertidig godkjenning). Dette er fordi utøvelsen av yrket kan ha konsekvenser for sikkerhet og helse for tjenestemottakeren, og godkjenningsmyndighetene skal kunne kontrollere at du er kvalifisert til å utøve yrket før du begynner å jobbe. 

Den ansvarlige myndigheten vil vurdere om de vil tillate yrkesutøvelse uten videre kontroll, eller foreta videre kontroll av yrkeskvalifikasjonene dine. 

Ved etablering:

For å tilfredsstille kravene til dokumentasjon må du legge med kopi av originaldokumentene dine. Dersom originaldokumentene er på et annet språk enn engelsk, svensk eller dansk må disse oversettes primært til engelsk, sekundært til norsk. All dokumentasjon skal være oversatt av autorisert translatør.

Alle vedlegg må være i PDF-, PNG- eller JPG-format.

Skal du reparere elektromedisinsk utstyr i klasse IIa, IIb og III i Norge må du kunne fremlegge dokumentasjon på relevant utdanning og relevant arbeidserfaring slik at vi kan vurdere dine yrkeskvalifikasjoner.

Det er viktig at søknaden inneholder opplysninger om hvilket yrke du søker om godkjenning til å utøve i Norge.

Disse dokumentene må leveres inn med søknaden din:

  • CV som beskriver personalia, tidfestet utdanning og relevant praksis i yrket reparatør av elektromedisinsk utstyr.
  • Kopi av originalt vitnemål eller diplom fra utdanning med karakterutskrift og læreplan for utdanningen.
  • Kopi av original attest på fullført lærlingkontrakt (hvis aktuelt i det landet det er dokumentert utdanning fra).
  • Kopi av originalt sertifikat, fagbrev, svennebrev eller kompetansebevis til det aktuelle yrket.
  • Kopi av original attest(er) fra nåværende eller tidligere arbeidsgivere som bevis på minst ett års praksis i yrket reparatør av elektromedisinsk utstyr i løpet av de 10 siste år, etter endt utdanning. Praksis i yrket må være opparbeidet i et annet land utenfor Norge.
  • Kopi av gyldig pass, alternativt gyldig nasjonalt identitetskort, utstedt av EØS- eller EFTA-land som er godkjent som reisedokument.

Ved midlertidig tjenesteytelse:

For å tilfredsstille kravene til dokumentasjon må du legge med kopi av originaldokumentene dine. Dersom originaldokumentene er på et annet språk enn engelsk, svensk eller dansk må disse oversettes primært til engelsk, sekundært til norsk. All dokumentasjon skal være oversatt av autorisert translatør.

Alle vedlegg må være i PDF-, PNG- eller JPG-format.

Skal du reparere elektromedisinsk utstyr i klasse IIa, IIb og III i Norge må du kunne fremlegge dokumentasjon på relevant utdanning og relevant arbeidserfaring slik at vi kan vurdere dine yrkeskvalifikasjoner.

Det er viktig at søknaden inneholder opplysninger om hvilket yrke du søker om godkjenning til å utøve i Norge.

Melding om midlertidig tjenesteytelse må inneholde opplysninger om arbeidets art og varighet (prosjektbeskrivelse). DSB avgjør om tjenesteytelsen er av midlertidig karakter, avhengig av arbeidets varighet, hyppighet, regelmessighet og kontinuitet.

I tillegg må disse dokumentene leveres inn ved forhåndsmelding:

  • CV som beskriver personalia, tidfestet utdanning og relevant praksis i yrket reparatør av elektromedisinsk utstyr.
  • Kopi av originalt vitnemål eller diplom fra utdanning med karakterutskrift og læreplan for utdanningen.
  • Kopi av original attest på fullført lærlingkontrakt (hvis aktuelt i det landet det er dokumentert utdanning fra).
  • Kopi av originalt sertifikat, fagbrev, svennebrev eller kompetansebevis til det aktuelle yrket.
  • Kopi av original attest(er) fra nåværende eller tidligere arbeidsgivere som bevis på minst ett års praksis i yrket reparatør av elektromedisinsk utstyr i løpet av de 10 siste år, etter endt utdanning. Praksis i yrket må være opparbeidet i et annet land utenfor Norge.
  • Kopi av gyldig pass, alternativt gyldig nasjonalt identitetskort, utstedt av EØS- eller EFTA-land som er godkjent som reisedokument.

Dette yrket faller innunder yrkesgruppen som kalles Elektrofagarbeider (Electrical skilled workers).

Språkkrav:
Nei. Det stilles ikke krav til språkkunnskaper for å få godkjenning.

Kriterier/vilkår for godkjenning:

De lovbestemte kvalifikasjonskravene knyttet til utøvelsen av yrket finnes i forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek).

De lovbestemte kravene for å ha rett til godkjenning fremgår av Lov om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsloven) og forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsforskriften).

Generelt kreves det mer enn ett år dokumentert relevant praksis i yrket, etter endt relevant utdanning.

Saksbehandlingsfrister:

  • Ved etablering:

Godkjenningsmyndigheten skal bekrefte mottak av søknaden din innen en måned etter at den er mottatt, og opplyse om eventuelle manglende dokumenter eller mangler ved søknaden.

Godkjenningsmyndigheten skal ha ferdigbehandlet søknaden innen tre måneder etter at søknaden var komplett.

  • Ved midlertidig tjenesteytelse:

Godkjenningsmyndigheten skal innen en måned etter å ha mottatt søknad om midlertidig godkjenning bestemme om du kan begynne å jobbe uten videre kontroll av dine kvalifikasjoner, eller om du må gjennomføre en egnethetsprøve. 

Hvis godkjenningsmyndigheten trenger mer tid enn én måned på å bestemme dette, skal du få beskjed om årsaken til forsinkelsen innen en måned etter at meldingen ble mottatt. I slike tilfeller skal godkjenningsmyndigheten fatte en avgjørelse innen to måneder etter at årsaken til forsinkelsen er løst. 

Dersom godkjenningsmyndigheten ikke har avgjort søknaden innen disse fristene, kan du utøve yrket.

Gebyr: 

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap krever ikke gebyr for behandling av søknad om godkjenning.

Klage på vedtak:

Når godkjenningsmyndigheten har fattet et vedtak, har du mulighet til å klage på dette vedtaket etter reglene i forvaltningsloven kapittel VI. Hvis søknaden din er omfattet av yrkeskvalifikasjonsloven, kan du også klage hvis godkjenningsmyndigheten ikke har behandlet saken innen fristen (se Saksbehandlingsfrister over).

Godkjenningsmyndighet

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Postboks 2014,
3103 Tønsberg

E-post: postmottak@dsb.no
Telefon: 33 41 25 00

Besøksadresse: Rambergveien 9, 3115 Tønsberg

Åpne kontaktskjema