For virksomheter med lønnssystem

Har du eller din regnskapsfører et system som er fullt integrert med Altinn, sendes a-melding fra systemet. Har du et system som er delvis integrert med Altinn, kan du bruke denne tjenesten. 

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Bruk tjenesten for å gi opplysninger om arbeidsforhold, lønn, ytelser og forskuddstrekk til dine ansatte, i tillegg til arbeidsgiveravgift. Gjelder system som er delvis integrert med Altinn for å laste opp opplysningene.

Har du eller din regnskapsfører et system som er fullt integrert med Altinn, skal du ikke bruke denne tjenesten, men sende a-meldingen direkte fra systemet.

Se oversikt over systemer som er integrert med Altinn.

For å fylle ut og sende inn dette skjemaet trenger du en Altinn-rolle. Her finner du en oversikt over alle Altinn-rollene.

Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden profil. Mangler du rettigheter, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Hvis du er ukjent med rapportering i Altinn, gå til hjelpesidene.

Veiledning

Trenger du hjelp til a-meldingen, se vår veileder på PDF eller web. Se også informasjonssider om a-meldingen

Frist

Månedlig. Frist den 5. hver måned. Hvis den 5. er helg eller helligdag, er fristen første virkedag etter. 

Husk å rapportere status på arbeidsforhold hver måned. Dette rapporterer du selv om du ikke betaler ut lønn.

Husk å sjekke tilbakemeldingen

Hver gang du sender a-melding gjør vi en automatisk kontroll av den. Tilbakemeldingen du får sier hva du har rapportert og eventuelle feil du må rette. Den inneholder også informasjon om betaling av arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk, kontonummer og KID-nummer.

Du finner tilbakemelding (A03) i «Innboks» i Altinn.

Flere systemer som er fullt integrert med Altinn viser tilbakemeldingen og eventuelle feilmeldinger (MAGNET/EDAG) direkte i systemet.

Hvis du ikke leverer

Er du pliktig til å levere a-melding, men ikke leverer eller leverer den med feil, kan du få tvangsmulkt. Manglende rapportering kan også få konsekvenser for dine ansatte. De kan få feil i skattemeldingen eller feil utbetalinger fra NAV. Det er derfor svært viktig at du rapporterer riktig og innen frist.

Husk at du skal oppgi arbeidsforhold i a-meldingen selv om du ikke utbetaler lønn.

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med Skatteopplysningen på telefon 800 80 000, tastevalg 4-3-2 eller bruk Kontaktskjema.

Åpne kontaktskjema