A-melding - alle skjema

I a-meldingen gir du opplysninger om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk i tillegg til arbeidsgiveravgift. Opplysningene går til NAV, Statistisk sentralbyrå og Skatteetaten.

A-melding - innsending fra system (A02)

For virksomheter med lønnssystem

Har du eller din regnskapsfører et system som er fullt integrert med Altinn, sendes a-melding fra systemet. Har du et system som er delvis integrert med Altinn, kan du bruke denne tjenesten. 

A-melding - direkte registrering i Altinn (A01)

For mindre virksomheter

Skjemaet er for deg som ikke har et lønnssystem og skal sende a-melding for 1 - 8 ansatte. Har du lønnssystem, skal du ikke bruke dette skjemaet, heller ikke til å endre opplysninger eller rette feil.

Forenklet a-melding for veldedig eller allmennyttig organisasjon (A05)

For veldedige og allmennyttige organisasjoner

Skjemaet er for veldedige organisasjoner som engasjerer en privatperson til arbeidsoppdrag og lønnsutgiften ikke inngår i næringsvirksomhet.

Avstemmingsinformasjon (A06)

Bestill rapport

Avstemmingsrapporten oppsummerer opplysningene du har sendt inn i a-meldingen for en eller flere perioder. 

Er du privatperson?

Melding om lønnet arbeid i hjemmet (A04)

For privatpersoner

Skjemaet er for deg som betaler lønn til personer som utfører arbeid i din bolig eller fritidseiendom.

Mine inntekter og arbeidsforhold - bestilling (A08)

For privatpersoner

Her kan du bestille en oversikt over opplysninger om inntekter og arbeidsforhold som dine arbeidsgivere, pensjonsutbetalere mv. har rapportert til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå.

Om A-melding - alle skjema

Dette gjelder blant annet:
  • Arbeidsgivere
  • Pensjonsselskap

MERK: Utenlandske arbeidsgivere som har rapporteringsplikt om kontrakts- og arbeidsforhold (skjema RF-1199) skal ikke rapportere arbeidsforhold. De må imidlertid sende a-melding for utbetalt lønn og andre ytelser, fradrag, forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift.

Opplysningsplikten er lovfestet i a-opplysningsloven.

Er du pliktig til å levere a-melding, men ikke leverer eller leverer den med feil, kan du få tvangsmulkt. Manglende rapportering kan også få konsekvenser for dine ansatte. De kan få feil i skattemeldingen eller feil utbetalinger fra NAV. Det er derfor svært viktig at du rapporterer riktig og innen frist.

Husk at du skal oppgi arbeidsforhold i a-meldingen selv om du ikke utbetaler lønn.

Veiledningen er midlertidig plassert på www.altinn.no/a-ordningen. Våren 2018 flytter vi veileder og annen informasjon om a-meldingen til skatteetaten.no. Du vil få nærmere beskjed om dette.

NAV, Statistisk sentralbyrå og Skatteetaten står sammen om a-ordningen. A-ordningen er en samordnet måte for arbeidsgivere og andre å gi opplysninger om lønn og arbeidsforhold til staten. Opplysningene blir gitt i en månedlig a-melding og blir daglig brukt av private og offentlige aktører. Skatteetaten forvalter ordningen på vegne av de andre etatene.

Se også egne sider om A-ordningen.

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med Skatteopplysningen på telefon 800 80 000, tastevalg 4-3-2 eller bruk Kontaktskjema.

Åpne kontaktskjema