Har du utdanning eller yrkeskvalifikasjon fra utlandet og ønsker å utøve yrket ditt i Norge, må du som regel ha godkjenning eller autorisasjon. Her finner du informasjon om dokumentasjonskrav, søknadsprosess og regelverk. Godkjenningsmyndigheten vil vurdere om du oppfyller kravene til å utøve yrket og bruke yrkestittelen i Norge. Ønsker du å etablere deg i Norge og jobbe fast innenfor ditt yrke, gjelder reglene for etablering under. Om du derimot ønsker å jobbe i en kortere periode i Norge innenfor ditt yrke, gjelder reglene for midlertidig tjenesteytelse.

For å benytte søknadsskjemaet kreves det innlogging i Altinn. Hvis du ikke har et norsk ID-nummer kan du lage en egenregistrert brukerkonto. Registreringsprosedyren finner du her.

Start tjeneste

Om denne tjenesten

Søknaden kan kun sendes inn av yrkesutøver/enkeltpersoner.

Søknad med vedlegg skal leveres elektronisk i Altinn.

Alternativt kan søknaden sendes til Finanstilsynet.

Etablering:

Hvis du ønsker å etablere deg eller jobbe i en lengre periode i Norge innenfor ditt yrke, må du søke om godkjenning/autorisasjon hos ansvarlig godkjenningsmyndighet før du kan utøve dette yrket i Norge.

Midlertidig tjenesteytelse

Du kan jobbe midlertidig i dette yrket hvis du allerede er lovlig etablert i et EØS-land eller Sveits og kan utøve det samme yrket i dette landet. For å kunne utøve dette yrket midlertidig i Norge, må du sende forhåndsmelding til godkjenningsmyndigheten.

Ved etablering:

Søkere med yrkeskvalifikasjoner fra annen EU/EØS-stat eller Sveits der yrket er lovregulert:

  • Yrkeskvalifikasjonsbevis
  • Politiattest

Søkere med yrkeskvalifikasjoner fra annen EU/EØS-stat eller Sveits der yrket ikke er lovregulert:

  • Yrkeskvalifikasjonsbevis i tillegg til dokumentasjon på praksis fra inkassovirksomhet på heltid i minst ett år i løpet av de siste ti årene.
  • Politiattest

Krav til søker:

  • Det er krav om at søker har hederlig vandel
  • Det er krav om at søker må være skikket til å være faktisk leder for inkassovirksomhet

Merknader:

  • Dokumenter som ikke er på engelsk, norsk, svensk eller dansk, må oversettes til engelsk eller norsk.

Ved midlertidig tjenesteytelse:

  • Bevis på identitet og nasjonalitet
  • Bekreftelse på at yrkesutøver er lovlig etablert i en annen EØS-stat eller Sveits og at vedkommende har rett til å arbeide i staten
  • Yrkeskvalifikasjonsbevis
  • Hvis verken utdanningen eller yrket er lovregulert i etableringsstaten: bekreftelse på at yrkesutøveren har arbeidet minimum ett år i løpet av de siste ti årene i etableringsstaten
  • Redegjørelse for ytelsens varighet, hyppighet, regelmessighet og kontinuitet.

Språkkrav for å få godkjenning:

Nei. Det stilles ikke krav til språkkunnskaper for å få godkjenning. Det forutsettes at yrkesutøveren har de språkkunnskaper i norsk som er nødvendig for å utøve det lovregulerte yrket i Norge.

Kriterier/vilkår for godkjenning:

Hvis kvalifikasjonen din er fra et EØS-land eller Sveits, kan du ha rett til å få søknaden din behandlet etter yrkeskvalifikasjonsloven og forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner. I tillegg finnes det nasjonale kvalifikasjonskrav knyttet til utøvelsen av yrket av inkassoloven og inkassoforskriften.

De lovbestemte kvalifikasjonskravene knyttet til utøvelsen av yrket fremgår av inkassoloven og inkassoforskriften.

De lovbestemte kravene for å ha rett til godkjenning fremgår av Lov om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsloven) og forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner (yrkeskvalifikasjonsforskriften).

Saksbehandlingsfrister:

Ved etablering:

Godkjenningsmyndigheten skal bekrefte mottak av søknaden din innen en måned etter at den er mottatt, og opplyse om eventuelle manglende dokumenter eller mangler ved søknaden.

Godkjenningsmyndigheten skal ha ferdigbehandlet søknaden innen tre måneder etter at søknaden var komplett.

Ved midlertidig tjenesteytelse:

Forhåndsmelding med vedlegg skal sendes til ansvarlig godkjenningsmyndighet innen du skal utøve yrket for første gang i Norge. Etter at forhåndsmeldingen er sendt, kan du utøve dette yrket midlertidig i Norge.

Gebyr:

Finanstilsynet krever gebyr for behandling av søknad om godkjenning. For tildeling av inkassobevilling skal det betales et saksbehandlingsgebyr på fire ganger rettsgebyret. Dette tilsvarer 4 972,– NOK.

Faktura blir sendt etter at vedtak er fattet.

Klage på vedtak:

Når godkjenningsmyndigheten har fattet et vedtak, har du mulighet til å klage på dette vedtaket etter reglene i forvaltningsloven kapittel VI. Hvis søknaden din er omfattet av yrkeskvalifikasjonsloven, kan du også klage hvis godkjenningsmyndigheten ikke har behandlet saken innen fristen (se Saksbehandlingsfrister over).

Godkjenningsmyndighet

Finanstilsynet
Postboks 1187 Sentrum,
0107 Oslo

E-post: post@finanstilsynet.no
Tlf: 22 93 98 00

Besøksadresse: Revierstredet 3, 0151 Oslo

Åpne kontaktskjema