Skattetrekk lønn

Som arbeidsgiver må du trekke skatt av lønn og annen godtgjørelse som du utbetaler til dine ansatte. Hvor mye du skal trekke finner du i skattekortet til arbeidstakeren.


Alle arbeidsgivere er ansvarlig for å laste ned skattekortet til ansatte. Dette gjør du i Altinn. Det er to måter å gjøre dette på, i eller utenfor et lønnssystem.

Skjema "RF-1307 Bestill elektronisk skattekort" brukes for å hente skattekort manuelt

Skjema "RF-1211 Bestill elektronisk skattekort på fil" brukes for å hente ned elektronisk skattekort til lønnssystem. Du må selv undersøke om lønnssystemet du bruker støtter denne Altinn-tjenesten.  

Skattebetalingsloven om forskuddsskatt Skattekort og skattetrekk Slik trekker du riktig skatt - steg for steg

 

Egen skattetrekkskonto

Det må opprettes en egen skattetrekkskonto i banken. Dette er en spesiell konto der pengene står låst og de kan kun utbetales til kemneren. Dette fordi skattetrekket av lønnen egentlig tilhører de ansatte. Banken din vet hva det gjelder når du ber om å få opprette en skattetrekkskonto.

Det er også mulig å ha en bankgaranti i stedet for en skattetrekkskonto.

Rapportering

Du skal rapportere skattetrekk på a-meldingen innen den 5. i måneden etter at trekket er gjennomført.

Betaling

Skattetrekket skal innbetales sammen med arbeidsgiveravgiften 6 ganger i året.

Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema