The Explorer – et «Tinder» for næringslivet

The Explorer ble lansert av statsminister Erna Solberg under Innovasjonstalen i Oslo 31. mai. Det var hennes regjering som ga Innovasjon Norge, i samarbeid med næringslivet, oppdraget å utvikle en slik tjeneste. Målet er å øke eksporten gjennom profilering av norske løsninger.


Grønne løsninger i verdensklasse

– Verdensmarkedet for bærekraftige lavutslippsløsninger er i rask vekst og på flere områder har Norge gode forutsetninger for å ta en lederrolle i det grønne skiftet. Norge er for eksempel verdensledende på utvikling av teknologi for elektrifisering av maritim transport, sier statsminister Erna Solberg.

– The Explorer gir oss muligheten til å vise frem norske, grønne løsninger i verdensklasse til hele verden på en effektiv og enkel måte, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

The Explorer er en del av den nasjonale eksportsatsingen Merkevaren Norge. Den vil bestå av ulike aktiviteter, inkludert et brand centre med visuell identitet og historier om Norge og norsk næringsliv, eksportrettede programmer for næringslivet, strategisk tilstedeværelse på internasjonale arrangementer samt nasjonale besøkssentre.

Et utstillingsvindu for alle næringer

Når The Explorer lanseres inneholder den 40 grønne løsninger innenfor ren energi og havnæringene. Fra og med 31.mai kan bedrifter fra alle næringer som oppfyller tre krav registrere sine løsninger; selskapet må etterleve god forretningsskikk, løsningen må levere på et eller flere av FNs mål for bærekraftig utvikling, og bidra i det grønne skiftet.

– Tjenesten er for løsninger som går på tvers av næringer, kompetanseområder og regioner. Vi ønsker å promotere pioneerene i det grønne skiftet, sier Krohn Traaseth, og forteller at det nå mobiliseres over hele landet for å fange opp løsninger som bør profileres på The Explorer.

Les mer om dette hos Innovasjon Norge 

Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema