Unngå fallgruvene

God planlegging øker sjansene for å lykkes. Med disse tipsene vil du kunne unngå de klassiske fallgruvene under oppstart og den første tiden etter du er kommet i gang.


Gjør et anslag av hva etableringen vil kreve

Har du den utholdenheten og de personlige egenskapene som må til før du går i gang for alvor? Ikke overvurder deg selv som etablerer og gründer. En bedriftsetablering kan fort kreve mye av deg - og dine nærmeste. De fleste klarer dette i en periode. Tenk over om du er villig til å ofre ferie, fritid og tid med familien for å realisere drømmen din. Forsøk å anslå hvor mange timer du vil trenge på å lykkes. Og forbered dine nærmeste på dette.

Ikke lag et for optimistisk budsjett

En klassisk fallgruve er at du ikke lager realistiske budsjetter for oppstartsfasen. Ofte overvurderes inntektene, mens kostnadene undervurderes. Om dette skjer kan du få problemer med å betale dine forpliktelser. Vær sikker på å få med alle kostnader når du lager de første budsjettene for oppstart og drift.

Ikke overvurder markedet

Mange etablerere antar at markedet er større enn det egentlig er. Et godt tips er å teste ut markedet før du går i gang for alvor. Selv om du har fått gode tilbakemeldinger fra vennene dine, er det ikke sikkert at de vil handle hos deg. Sørg for å få inn nok markedsinformasjon før du tar viktige beslutninger.

Bli kjent med kundene dine og markedet ditt (Innovasjon Norge)

Sjekk alle formaliteter

Sett deg godt nok inn i hvilke krav som stilles for din bedrift. Du kan også få trøbbel om du ikke overholder fristene for å rapportere til det offentlige. Husk at det vil være rapporteringsplikter selv om det ikke er aktivitet i foretaket.

Velg passende organisasjonsform

Velg en organisasjonsform som passer for den risikoen du påtar deg og omfanget av det du skal begynne med. Eksempelvis kan det være fornuftig å starte et aksjeselskap i stedet for et enkeltpersonforetak hvis du tar en stor økonomisk risiko.

Sørg for god økonomistyring

Fakturér kunden så snart oppdraget er fullført eller salget gjennomført. Det er viktig å få pengene inn raskt. Dette betyr mye for likviditeten, og din evne til å betale bedriftens forpliktelser. Er oppdraget stort kan du avtale delfakturering underveis. Inngå skriftlige avtaler med kundene der du får med når det skal faktureres. 

Skaff hjelp

Har du ikke tid eller kompetanse til å føre regnskapet selv, bør du skaffe deg hjelp til dette. Da frigjør du tid til det du kan best, og som gir penger i kassen. Det kan fort bli dyrt om man beregner skatt og merverdiavgift feil, og trenger hjelp til å rette opp i dette etterpå.

Ha gode avtaler

Driver du sammen med andre er det viktig å unngå uenighet om drift og veivalg. Før oppstart bør dere skrive en avtale som tar høyde for både «gode og onde dager». 

Aksjonaravtale.doc

Kompanjongavtale.doc 

Ha nok kapital i oppstartsfasen

Tiden det tar for å komme ordentlig i gang er ofte lengre enn du tror. Da tar det også lengre tid før inntektene kommer inn. Samtidig må du betale forpliktelsene dine. Sørg derfor for å ha nok kapital til å finansiere oppstarten.

Trenger du hjelp?

Ring oss og få gratis veiledning:

Telefonnummer til Altinn kundestøtte 800 33 840
Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema