Fra og med 15. januar vil NAV i de fleste tilfeller sende post til norske virksomheter digitalt, i stedet for på papir. Posten vil bli sendt til virksomhetenes innboks i Altinn – via tjenesten «Taushetsbelagt post fra NAV». Alle virksomheter som vanligvis mottar papirpost må sjekke at de har gitt riktige tilganger i Altinn, slik at de får varsel om post fra NAV.
Den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet er gjenåpnet. Ordningen har kommet raskt på plass og skal gi hjelp til bedrifter som er rammet av pandemien. Tusenvis av bedrifter kan få penger om få dager.
Virksomheter som mottar post med taushetsbelagt innhold må sikre at tilgangen til slike meldinger begrenses til de som har tjenstlig behov for å se innholdet.
Altinn rydder i de roller som automatisk gir rettigheter til Kontaktperson for norskregistrert utenlandsk foretak (NUF). Dette betyr i praksis at Kontaktperson mister tilgang til roller, se oversikt i saken.
Vi får meldinger fra brukere som har mottatt e-poster fra webmaster@altinn.no eller noreply@altinn.no. Dette er falske e-poster. Vi ber deg om å slette e-posten.
Den 1. januar 2020 ble Altinn, deler av fagmiljøet for informasjonsforvaltning i Brønnøysundregistrene og Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) samlet i det nye Digitaliseringsdirektoratet.
Nå kan du slippe ekstraarbeidet med rolledelegering i Altinn. Vi innfører den nye rollen, Hovedadministrator, som kan få ansvaret for administrering av roller og rettigheter for din virksomhet.
Det er utviklet en egen e-guide for serveringsbransjen som skal gjøre det enklere å starte og å drive lovlig i serveringsbransjen. E-guiden finner du her på Altinn.
Har organisasjonen din kontroll på roller og rettar i Altinn? Det er mottakarverksemda sitt ansvar å sjå til at berre personar med tenestleg behov har tilgang til sensitive eller teiepliktige personopplysningar i verksemda sin innboks i Altinn.
Revisorer og regnskapsførere mottar hver dag mange e-poster og SMS-er fra det offentlige. Antallet har økt så mye at det oppleves som utfordrende å skille ut viktige varsler i mengden. Det er utarbeidet retningslinjer for varsling.
Fra 1. januar 2019 godtar NAV kun digitale inntektsopplysninger. På Altinn kan arbeidsgivere sende digital inntektsmelding til NAV for arbeidstakere som har søkt om foreldrepenger, svangerskapspenger, sykepenger, pleiepenger, omsorgspenger eller opplæringspenger.
Den nye personopplysningsloven (GDPR) har ikke krevd vesentlige endringer i Altinn. Det skyldes at det meste var på plass fra før av. Noen mindre endringer er gjort.
Ny versjon av Altinn kom i produksjon 27. august. Versjonen inneholder mindre forbedringer og feilrettinger. Blant annet kan du nå se om du har reservert deg i Kontakt- og reservasjonsregisteret, det er lagt til en boks i profilen som informerer om du har reservert deg.
Det gjøres endring i styremedlemmer sin tilgang til tjenester i rollen "Lønn- og personalmedarbeider" i Altinn. Dette innebærer at styremedlemmer ikke lenger vil ha tilgang til tjenester knyttet til denne rollen, men tilgangen kan delegeres.
Litt forsinket er sletting av klientdelegeringer på de gamle regnskapsfører- og revisorrollene gjennomført. Dette betyr at alle tjenester er koblet til de nye rollene som ble opprettet i Altinn.
16. april kom Altinn i ny versjon. En viktig endring i denne versjonen er at de virksomheter som ikke har registrert en felles varslingsadresse nå blir avkrevd en slik adresse ved første pålogging i Altinn.
Ny versjon av Altinn kom i produksjon 10. mars. Det er ikke lagt til ny funksjonalitet i denne versjonen, men innholdet er planlagt for å øke ytelse, stabilitet og robusthet.
Som følge av driftsforstyrrelser i Altinn 12.02.2018 har enkelte kommuner og virksomheter hatt problemer med å innlevere RF-0009 Skattemelding for merverdiavgiftskompensasjon for sjette periode (november – desember 2017), eventuelt for hele kalenderåret 2017, innen leveringsfristen. For disse virksomhetene vil det være mulig å levere kompensasjonsmeldingen i form av en korrigert kompensasjonsmelding frem til og med onsdag 21.02.2018. Skriftlig revisorattestasjon for kompensasjonskravet må innsendes skattekontoret ved brev eller e-post. Skattekontoret vil kontakte virksomhetene om fremgangsmåten for innsending av revisorattestasjon når den korrigerte meldingen mottas.
15. januar kom årets første versjon i Altinn. En viktig endring er at du kan dele og gi tilgang til mottaker ved å sende lenke til skjema og meldinger som ligger i Altinn.
Fra 1. januar 2017 må mva-registrerte ha oppdatert versjon av regnskapssystemet. Mva på innførsel av varer (importmoms) skal innberettes i mva-meldingen.
Feriepenger beregnes av sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, pleiepenger og omsorgspenger i mai året etter at feriepengene er opptjent. Du finner informasjon om refusjon av feriepenger på rapport K27 - Utbetaling av refusjoner til arbeidsgiver.
Altinn oppretter i uke 51 spesialiserte roller for regnskapsførere og revisorer. - Dette har vært et sterkt ønske fra serviceorganisasjonene, som vi er glade for å nå kunne komme et steg nærmere å oppfylle, sier kommunikasjonsrådgiver Lars Vegard Bachmann
Altinn er en svært sikker plattform. Den uheldige hendelsen i mars 2012 ga ingen uvedkommende tilgang til selvangivelsen til den 36-år gamle Oslo-mannen og ingen var innlogget som 36-åringen.
Abonner på nyhetsbrev
Få varsel om viktige nyheter fra Altinn på e-post. Registrer deg her: