Bevilling til å drive inkassovirksomhet

For å kunne drive et foretak som driver med inkassovirksomhet i Norge stilles det krav til bevilling.

Søknad om personlig bevilling gjøres via tjenesten Søknad om personlig konsesjon for regnskapsfører-, revisor-, eiendomsmegling- og inkassoområdet (KRT-1019)

Søknad om selskapsbevilling gjøres via tjenesten Søknad om foretaksbevilling for eiendomsmegling, fremmedinkasso eller oppkjøpsinkasso (KRT-1063)

Om denne tjenesten

Følgende dokumentasjon skal være vedlagt søknad om personlig inkassobevilling:

  • Søker må fremlegge politiattest som ikke er eldre enn tre måneder.
  • Praksis med inndriving av forfalte pengekrav (inkasso) skal dokumenteres med attest fra arbeidsgiver(e) som viser at søkeren har tilstrekkelig lang erfaring, og at arbeidet har gitt trening i hele prosessen med å inndrive pengekrav.

Følgende dokumentasjon skal være vedlagt søknad om bevilling for selskap som inndriver forfalte pengekrav for andre:

  • Firmaattest fra Foretaksregisteret.
  • Foretakets forretningsplan (virksomhetens første driftsår).
  • Budsjett for første driftsår per måned.
  • Antall ansatte ved oppstart, og antall planlagte tilsettinger første driftsår.
  • Opplysninger om hvilken type krav foretaket planlegger å inndrive.
  • Erklæring fra revisor om positiv egenkapital.(selskap som på tidspunktet for søknaden er under tilsyn av Finanstilsynet, trenger ikke å dokumentere dette. For nystiftet selskap (nyere enn to måneder) er det tilstrekkelig at det går fram av firmaattesten at aksjekapitalen er innbetalt.)
  • Sikkerhetsstillelse i samsvar med inkassoloven § 29.
  • Fremleggelse av politiattest for faktisk leder, daglig leder og styremedlemmer.
  • Opplysninger om aksjonærer. Det skal opplyses ned på personnivå hvem som er aksjonærer med betydelig eierandel. Det vil si eierandel på minst 10 %.
  • Erklæring fra faktisk leder om at vedkommende påtar seg ansvaret for inkassovirksomheten.
  • Faktisk leder skal bekrefte å ha lest og gjort seg kjent med faktisk leders plikter og ansvar i Finanstilsynets rundskriv 9/2012.
  • Bekreftelse fra foretakets styre at egenkapitalen er vurdert som forsvarlig. Vurderingen skal begrunnes.

Følgende dokumentasjon skal være vedlagt søknad om bevilling for selskap som driver oppkjøp av forfalte pengekrav, og egen inndriving av disse:

  • Firmaattest fra Foretaksregisteret.
  • Foretakets forretningsplan (virksomhetens første driftsår).
  • Budsjett for første driftsår per måned.
  • Antall ansatte ved oppstart, og antall planlagte tilsettinger første driftsår.
  • Fremleggelse av politiattest for faktisk leder daglig leder og styremedlemmer.
  • Opplysninger om aksjonærer. Det skal opplyses ned på personnivå hvem som er aksjonærer med betydelig eierandel. Det vil si eierandel på minst 10 %.
  • Faktisk leder må fylle ut et egnethetsskjema som skal vedlegges søknaden. Her må det godtgjøres at faktisk leder har hederlig vandel.
  • Erklæring fra faktisk leder om at vedkommende påtar seg ansvaret for inkassovirksomheten.
  • Faktisk leder skal bekrefte å ha lest og gjort seg kjent med faktisk leders plikter og ansvar i Finanstilsynets rundskriv 9/2012.

Inkassoloven regulerer tre forskjellige bevillinger. Alle bevillingene har hjemmel i inkassoloven § 5. De tre bevillingene er:

Bevilling for selskap som inndriver forfalte pengekrav for andre.

Bevilling for selskap som kjøper opp forfalte pengekrav og selv inndriver disse.

Personlig inkassobevilling.

Det er ikke adgang til både å inndrive forfalte pengerkrav for andre og oppkjøp og egen inndriving av forfalte pengekrav i samme foretak, jf. inkassoloven § 4 annet ledd.  Finanstilsynet anbefaler at det går frem av formålet i vedtektene hvilken virksomhet selskapet skal drive med.

 

Kriterier/vilkår:

Kriterier/vilkår for personlig inkassobevilling:

Det er krav om at søker har hederlig vandel.
Det er krav om at søker anses som skikket til å være faktisk leder for inkassovirksomhet.
Det er krav om at søkeren må ha minst tre år med praktisk erfaring fra inndriving av pengekrav i løpet av de siste 10 årene.

Kriterier/vilkår for bevilling til selskap som inndriver forfalte pengekrav som har forfalt for andre:

Det stilles krav til registrering i Foretaksregisteret før tillatelse blir gitt.
Det er krav til fast forretningssted i EØS.
Det er krav til sikkerhetsstillelse.
Det er krav om at faktisk leder har hederlig vandel.
Det er krav om at faktisk leder har personlig inkassobevilling.
Det er krav om at styremedlemmer, daglig leder og eier med betydelig eierandel anses egnet til å drive foretaket i samsvar med lover, forskrifter og god inkassoskikk, jf. til inkassoloven § 5 første ledd bokstav b.


Kriterier/vilkår for bevilling til selskap som driver oppkjøp av forfalte pengekrav, og egen inndriving av disse:

Det stilles krav til registrering i Foretaksregisteret før tillatelse blir gitt.
Det er krav til fast forretningssted i EØS.
Det er krav om at faktisk leder har hederlig vandel.
Det er krav om at styremedlemmer, daglig leder, faktisk leder og eier med betydelig eierandel anses egnet til å drive foretaket i samsvar med lover, forskrifter og god inkassoskikk, jf. inkassoloven § 5 tredje ledd bokstav a.


Mer informasjon om ordningen finnes på Finanstilsynets nettsted.

 

Merknader:

Inkassoforetak kan ikke drive med både fremmedinkasso og oppkjøpsinkasso, jf. inkassoloven § 4 annet ledd første punktum.

Gebyr:

Det kreves kr 4688,- i saksbehandlingsgebyr, jf. inkassoforskriften § 5-1 og inkassoloven § 5.

Saksbehandlingstid:

For søknad om inkassobevilling etter inkassoloven § 5 er saksbehandlingsfristen tre måneder, jf. inkassoforskriften § 5-2 første ledd. Tjenesteloven § 11 andre ledd om at tillatelse anses gitt når saksbehandlingsfristen er utløpt, gjelder ikke for søknad om inkassobevilling, jf. inkassoforskriften § 5-2 annet ledd.

Klagerett:

Vedtak om innvilget inkassobevilling kan påklages innen tre uker etter at vedtaket er mottatt. Klage sendes til Finanstilsynet. Klageinstans er Klagenemnd for revisor-, regnskapsfører- og inkassosaker.

Kontaktinformasjon

Finanstilsynet
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo

E-post: post@finanstilsynet.no
Telefon: 22 93 98 00.

Besøksadresse: Revierstredet 3, 0151 Oslo

Åpne kontaktskjema