Hjelp
Altinn brukerservice hjelper deg med navigering, delegering og veien frem til et skjema. Har du spørsmål om utfylling av et skjema må du kontakte etaten som eier det.Spørsmål du kanskje har:
1) Stopp - Tenk – Sjekk
Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen? Svindelforsøk er lettest å avsløre ved at du blir bedt om å åpne lenke eller vedlegg.
2) Ikke stol på avsenderadressen
Det er lett å forfalske avsenderadresser, i e-poster, SMS-er og tekstmeldinger. Når Altinn sender deg en SMS eller e-post, vil den fortelle at du har noe som må leses eller fylles ut i Altinn. Da må du åpne et nytt nettleservindu, skrive inn altinn.no og logge deg inn for å lese innholdet.
Altinn sender deg aldri melding fra meldingstjenester som Messenger, WhatsApp eller liknende.
3) Lenker og vedlegg
Klikk aldri på en lenke eller et vedlegg i e-post eller SMS fra oss. Åpne nettleseren og logg deg inn på altinn.no for å sjekke innboksen din.
4) Sensitive opplysninger
Oppgi aldri sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder som blir etterspurt fra en slik falsk e-post eller SMS. Har du kommet i skade for å oppgi slik informasjon, ta kontakt med banken din så raskt som mulig.
Er du usikker på om meldingen du har fått er svindel? Ring oss gjerne på telefon 7500 6000, så hjelper vi deg med å sjekke.
Virksomheter som mottar taushetsbelagt post, må sikre at det er bare de som har tjenstlig behov for å se innholdet, som har tilgangen.
Ingen i virksomheten har automatisk tilgang til taushetsbelagt post. For å gi/få tilgang til slik informasjon, må personer med rollen «Hovedadministrator» delegere nødvendig tilgang. Daglig leder og styrets leder har rollen «Hovedadministrator». De som har fått tilgang kan bruke valget "Del og gi tilgang" fra meldingen i Innboks og sende hver enkelt melding til rette vedkommende i virksomheten.
Dersom du vet tittelen på meldingen du leter etter så kan du søke i søkefeltet. Du kan begrense treffene på for eksempel kun innboks, status eller periode. Det gjør du ved å trykke på forstørrelsesglasset i søkefeltet og deretter på det blå plusstegnet.
Hovedadministrator kan få ansvaret for administrering av roller og rettigheter for din virksomhet.
Dette inneholder rollen
Rollen som hovedadministrator gir mulighet til å delegere alle roller og rettigheter for en virksomhet, også roller og rettigheter man ikke har selv. Hovedadministrator kan delegere roller og rettigheter både til andre og til seg selv. Vær oppmerksom på dette gjelder både eksisterende og fremtidige roller for virksomheten.
Sånn får du rollen som hovedadministrator
Hovedadministrator-rollen kan kun delegeres av daglig leder, styrets leder, bestyrende reder, innehaver, deltaker med delt ansvar eller deltaker med fullt ansvar.
Dette inneholder rollen ikke
Hovedadministrator kan ikke delegere videre sin egen rolle som Hovedadministrator.
Rollen Hovedadministrator er ikke en nøkkelrolle, og kan derfor ikke arve roller og rettigheter som er gitt av andre brukere eller virksomheter.
Ønsker du å søke opp meldinger for flere aktører samtidig, klikker du på navnet ditt oppe til høyre → Vis alle aktører → Søk på flere aktører.
Trykk på meldingen og trykk på Del og gi tilgang. Hvis du gjør dette på vegne av en annen aktør må du ha rollen Tilgangsstyring eller Hovedaministrator.
Noen skjema har spørsmålstegn man kan trykke på for å få veiledning til den aktuelle posten. Ta kontakt med etaten som er mottaker og eier av skjemaet det gjelder, dersom du trenger mer hjelp til utfylling. Kontaktinformasjonen til etaten finner du ved å trykke på “Om skjema” øverst til høyre i skjemaet.