Hjelp
Altinn brukerservice hjelper deg med innlogging, navigering, delegering og veien frem til et skjema. Har du spørsmål om utfylling av et skjema må du kontakte etaten som eier det.Spørsmål du kanskje har:
Finner du ikke Sykmeldingen?
Sykmeldingen blir sendt til underenheten (bedriftsnummeret) til selskapet i Altinn. Hvordan du representerer en underenhet vil du finne informasjon om her.
Når du har valgt å representere underenheten vil du finne sykmeldingen under innboks.
Har du flere spørsmål angående sykmelding kan du lese mer på NAV sine sider.
Klikk på navnet ditt oppe til høyre på siden. Du får da frem en oversikt over hvilke aktører du har tilgang på i Altinn, det kan være andre personer eller foretak og bedrifter.
Underenheter og slettede enheter finner du ved å klikke Vis alle aktører. Her kan du velge å Se alle underenheter eller Se slettede enheter.
Hovedadministrator kan få ansvaret for administrering av roller og rettigheter for din virksomhet.
Dette inneholder rollen
Rollen som hovedadministrator gir mulighet til å delegere alle roller og rettigheter for en virksomhet, også roller og rettigheter man ikke har selv. Hovedadministrator kan delegere roller og rettigheter både til andre og til seg selv. Vær oppmerksom på dette gjelder både eksisterende og fremtidige roller for virksomheten.
Sånn får du rollen som hovedadministrator
Hovedadministrator-rollen kan kun delegeres av daglig leder, styrets leder, bestyrende reder eller innehaver.
Dette inneholder rollen ikke
Hovedadministrator ikke kan delegere videre sin egen rolle som Hovedadministrator.
Rollen Hovedadministrator er ikke en nøkkelrolle, og kan derfor ikke arve roller og rettigheter som er gitt av andre brukere eller virksomheter.
Ønsker du å søke opp meldinger for flere aktører samtidig, klikker du på navnet ditt oppe til høyre → Vis alle aktører → Søk for flere aktører.
Skal du representere en underenhet (bedriftsnummer) må du først klikke på navnet ditt oppe i høyre hjørne og Vis alle aktører. Når du haker av for å Se alle underenheter vil du få opp underenheten under det juridiske organisasjonsnummeret.
- Sjekk under innboks, arkiv eller slettede
- Sjekk at du representerer riktig organisasjonsnummer, varselet inneholder som regel informasjon om hvilket organisasjonsnummer det gjelder. Hvordan representere andre?
Finner du fortsatt ikke meldingen? Da kan det tenkes at varselet egentlig er ment for noen andre. Dette kan skje hvis noen har lagt inn feil kontaktinformasjon i Altinn. Hva brukes din kontaktinformasjon til?
Finner du ikke tilsendt skjema i innboksen bør du:
- Forsikre deg om at du har valgt riktig aktør
- Se etter meldingen under arkiv
- Se etter meldingen under slettede
Ta kontakt med etaten som er mottaker og eier av skjemaet det gjelder. Kontaktinformasjonen til etaten finner du på informasjonssiden til det aktuelle skjemaet.
Du kan søke opp skjemaet under alle skjema.