For å utøve dette yrket og benytte yrkestittelen i Norge må du oppfylle noen minimumskrav regulert av norske lover og forskrifter. Er utdannelsen din tatt i utlandet må du søke om godkjenning/autorisasjon. Her finner du opplysninger om dokumentasjonskrav og søknadsprosess.
For å benytte søknadsskjemaet kreves det innlogging i Altinn. Hvis du ikke har et norsk ID-nummer kan du lage en egenregistrert brukerkonto. Registreringsprosedyren finner du her.
Start tjenesteSøknaden kan kun sendes inn av yrkesutøver/enkeltpersoner.
Søknad med vedlegg skal leveres elektronisk i Altinn.
Alternativt kan søknaden sendes til Finanstilsynet.
Språkkrav:
Nei.
Merk at Finanstilsynet kan kreve at søkeren dokumenterer at vedkommende har nødvendige språkkunnskaper for å utøve eiendomsmeglingsyrket i Norge.
Kriterier/vilkår for godkjenning:
De lovbestemte kravene for tillatelse (konsesjon) til å drive eiendomsmegling for personer og foretak fremgår av Eiendomsmeglingsloven.
Egnethetsprøve:
Normalt vil innholdet i en utenlandsk utdanning avvike vesentlig fra den utdanningen som kreves i Norge innen jus, eiendomsmegling i praksis og gjennomføring av oppgjør. Søker må derfor normalt avlegge egnethetsprøve.
Saksbehandlingsfrister:
Godkjenningsmyndigheten skal svare søker innen 1 måned etter at søknad om godkjenning er mottatt.
Godkjenningsmyndigheten skal ha ferdigbehandlet søknaden innen 3 måneder etter at søknaden var komplett.
Gebyr:
Finanstilsynet krever ikke gebyr for behandling av søknad om godkjenning.
Klage på vedtak:
Når godkjenningsmyndigheten har fattet et vedtak har du mulighet til å klage på dette vedtaket. Vedtaket kan påklages etter reglene i forvaltningsloven kap. VI.
Klagemuligheten gjelder også hvis godkjenningsmyndigheten ikke har overholdt saksbehandlingsfristen (se Saksbehandlingsfrister over).
Finanstilsynet
Postboks 1187 Sentrum,
0107 Oslo
E-post: post@finanstilsynet.no
Tlf: 22 93 98 00
Besøksadresse: Revierstredet 3, 0151 Oslo