Tjenesten benyttes til elektronisk forsendelse av straffesaksdokumenter fra politiet til domstoler, forsvarsadvokater og andre. Tjenesten gir en rask og sikker forsendelse av dokumenter til virksomheter som er aktører i straffesakskjeden.

Dokumentet er kun tilgjengelig i 30 dager" (Last ned dokumentet og lagre på eget sikkert medium)

Til innboksen

Om denne tjenesten

Politi og påtalemyndighet kan sende ut saksdokumenter i forbindelse med fengslinger, hoved- og ankeforhandlinger. I stedet for å sende papirdokumenter i posten sendes nå elektronisk versjon av dokumentene i pdf-format. PDF-filen slettes automatisk i Altinn etter 30 dager.

Det er kun personer som har fått tilgang til tjenestene "Straffesak Forsendelse" og "Straffesak Filvedlegg" (samt daglig leder/innehaver og kontaktperson) som kan se slike meldinger i virksomheten meldingsboks.

En detaljert brukerveiledning for tjenesten finnes hos politiet: http://politiet.no/digitaleaktorater/

Tjenesten kan benyttes av domstolene, forsvarsadvokater, bistandsadvokater, oppnevnte sakkyndige og tolker. Det er virksomheten (slik det er registrert i Enhetsregisteret) som er mottaker.

Det må avtales med etterforsker eller politijurist i politidistriktet eller særorganet som behandler saken.

Tjenesten krever at brukeren logger inn med elektronisk ID med sikkerhetsnivå 3 eller høyere. Dette er MinID, BankID, Buypass, Commfides eller BankID på mobil.

Åpne kontaktskjema