Falske e-poster og sms

Det sendes for tiden ut falske e-poster og sms som utgir seg for å være fra Altinn. Ikke klikk på lenkene i disse meldingene.


Det skjer dessverre ganske ofte at det sendes ut e-post eller sms fra kilder som utgir seg for å være fra Altinn eller andre offentlige etater, men som er forsøk på svindel.

Formålet med falske e-poster/sms er å lure til seg personsensitiv informasjon og bankopplysninger: Ikke klikk på lenker eller vedlegg.

Generelle tips ved mistanke om svindelforsøk

  • Stopp - Tenk – Sjekk

Spør deg selv hva avsenderen egentlig vil at du skal gjøre. Forventer du en slik henvendelse? Er det noe du vanligvis får fra avsenderen? Svindelforsøk er lettest å avsløre ved at du blir bedt om å åpne lenke eller vedlegg.

  • Ikke stol på avsenderadressen

Det er lett å forfalske avsenderadresser i e-poster, SMS-er og tekstmeldinger. Når Altinn sender deg en SMS eller e-post, vil den fortelle at du har noe som må leses eller fylles ut i Altinn. Da må du åpne et nytt nettleservindu, skrive inn altinn.no og logge deg inn for å lese innholdet.  

Altinn sender deg aldri melding fra meldingstjenester som Messenger, WhatsApp eller liknende. 

  • Lenker og vedlegg

Klikk aldri på en lenke eller et vedlegg i e-post eller SMS fra oss. Åpne nettleseren og logg deg inn på altinn.no for å sjekke innboksen din.

  • Sensitive opplysninger

Oppgi aldri sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder som blir etterspurt fra en slik falsk e-post eller SMS. Har du kommet i skade for å oppgi slik informasjon, ta kontakt med banken din så raskt som mulig.

Usikker?

Er du usikker på om meldingen du har fått er svindel? Ring oss gjerne på telefon 7500 6000, så hjelper vi deg med å sjekke.

Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema