Hvordan slette et enkeltpersonforetak

Et enkeltpersonforetak skal slettes hvis næringsvirksomheten opphører. Du sletter ditt enkeltpersonforetak ved å sende inn samordnet registermelding.


Meld sletting til Brønnøysundregistrene

Du sletter i enkeltpersonforetaket ved å benytte skjemaet Samordnet registermelding i Altinn. Skjemaet må signeres etter at du har fylt det ut. Du vil motta en egen signeringsmelding i innboksen din på Altinn.

Slette og avvikle foretaket (samordnet registermelding)

Slette og avvikle foretaket (samordnet registermelding)

Inntil du melder fra om sletting vil myndighetene legge til grunn at du har en virksomhet å rapportere om, og du må fortsatt svare på lovpålagte skjemaer.

Meld fra til Skatteetaten

Merverdiavgiftspliktige virksomheter må beregne og rapportere uttaksmerverdiavgift av varebeholdning og driftsmidler som er igjen eller tatt ut av deg når virksomheten opphører. Rapporteringen gjøres via den siste mva-oppgaven.

Har du driftsmidler igjen i virksomheten din når den opphører må disse enten tas ut til ditt eget bruk, selges eller kasseres. Avskrivningsskjemaet RF-1084 må i slike tilfeller sendes inn sammen med skattemeldingen din.

Eventuelle inntekter i løpet av avviklingsåret melder du på skattemeldingen som du leverer året etter inntektsåret.

Ansvar for forpliktelser

Du og foretaket ditt er ett, og et krav mot foretaket er et krav overfor deg. Dette gjelder også etter at foretaket er slettet. Ta deg tid til å gjennomføre en ryddig avvikling, det er en stor fordel for deg selv og din økonomi.

Krav til oppbevaring av dokumentasjon

Du må oppbevare all dokumentasjon på inntekter og utgifter i fem år. Dette gjelder også etter at enkeltpersonforetaket er slettet.

Hva koster det?

Det er gratis å melde sletting av foretaket.

Brønnøysundregistrene om å avslutte et enkeltpersonforetak

Skatteetaten om avslutning av foretak

Skjemaoversikt fra Brønnøysundregistrene

Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema