Må jeg ha regnskapsfører?

Det er ingen lov som sier at du må bruke en regnskapsfører til å føre regnskapet ditt. Det er du som er ansvarlig for at regnskapet til foretaket ditt blir ført korrekt. Har du kunnskap, tid og interesse for det, er det absolutt mulig å gjøre det selv.


Velger du å benytte en regnskapsfører, må du sørge for at du kjøper tjenesten fra en som er autorisert. Finanstilsynet har en oversikt over autoriserte regnskapsførere. Er du i tvil om vedkommende er autorisert kan du selv sjekke Finanstilsynets konsesjonsregister.

Finanstilsynets konsesjonsregister

 

Når du benytter en ekstern regnskapsfører må du melde fra til Enhetsregisteret hvem som skal være regnskapsfører for foretaket ditt. Dette kan du gjøre når du registrerer selskapet eller senere ved å melde en endring i de registrerte opplysningene. Både registreringen og endringen meldes på skjema Samordnet registermelding. Regnskapsføreren skal i meldingen bekrefte at han/hun har påtatt seg oppdraget ved å signere meldingen elektronisk.

Regnskapsførerloven

 

Dersom du ansetter en person og betaler vedkommende lønn for å føre regnskapet ditt, kreves det ikke at personen har autorisasjon som regnskapsfører. Det er kun når du kjøper tjenesten og får faktura for oppdraget at det kreves autorisasjon.

Trenger du hjelp?

Ring oss og få gratis veiledning:

Telefonnummer til Altinn kundestøtte 800 33 840
Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema