Valg av navn

Et godt foretaksnavn kan bidra til at virksomheten din blir lagt merke til. Navnet kan være avgjørende for at målgruppen din husker deg - og forstår hvem du er.


Noen mener de beste navnene er de som beskriver det du holder på med, mens andre foretrekker mer abstrakte navn. Mange store virksomheter bruker abstrakte navn (IKEA, Apple, Rema 1000), mens mindre bedrifter, med en tydeligere geografisk og bransjemessig profil, ofte velger et mer beskrivende navn.

Et beskrivende navn kan være fordelaktig fordi det er informativt og gir klare assosiasjoner til hva og hvem du er. Det kan derfor gjøre det lettere å finne bedriften din på internett.

På den andre siden kan et beskrivende navn også skape problemer. Andre vil ha rett til å bruke navn som er svært like, og det blir vanskelig å skille foretaket ditt fra andres. Hvis du registrerer for eksempel Blomsterbuketten AS, vil andre kunne registrere Blomsterbuketter AS. Og noen som har valgt å kalle seg Valdres bilsørvis AS, må finne seg i at også Valdres bilservice AS opererer i samme bransje.

Et navn som beskriver bransjen din eller inneholder stedsnavn, kan også være problematisk hvis du ønsker å utvide dekningsområdet og vareutvalget ditt. Narvik Bil AS er et dårlig navn hvis du ønsker å utvide slik at du også selger campingvogner i Harstad.

Det er viktig å tenke over om navnet gir den identiteten du ønsker, og om det kan forveksles med andre. Navnet bør også egne seg på internett, og være ledig i de kanalene der du ønsker å være.

Finn ut om navnet er ledig

På navnesøk.no kan du i ett og samme søk finne ut om navnet du ønsker deg, er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke. Når du skal sikre deg rettigheter, kan følgende være en smart rekkefølge:

  1. Registrere domenenavn
  2. Registrere foretaksnavn
  3. Registrere eventuelt varemerke

Er navnet ledig?

Det er ofte vanskeligere å finne et godt domenenavn som er ledig, enn å finne et ledig foretaksnavn. Når du har funnet ett eller flere domenenavn du vil ha, bør du derfor registrere det/dem med én gang, slik at du unngår at andre tar dem. Vær oppmerksom på at enkelte aktører følger opp kunngjøringene i Brønnøysundregistrene på jakt etter nyetableringer. Hvis de nyetablerte foretakene ikke har sikret seg rettighetene til bedriftsnavnets internett-domene, kan disse aktørene sikre seg rettighetene og kreve penger for å frigi navnet.

Hvis du velger et navn som er identisk med et foretak som allerede er registrert i Foretaksregisteret, må du hente inn samtykke fra de som eier navnet og legge dette ved når du registrerer foretaket. Hvis du gjør et grundig forarbeid, reduserer du risikoen for å måtte skifte foretaksnavn etter å ha brukt tid og penger på å innarbeide navn og logo.

Smart start (video)

Navnesok.no er et samarbeid mellom Norid, Patentstyret og Brønnøysundregistrene. 

Krav til navn på foretaket

Foretaksnavnet må inneholde minst tre bokstaver fra det norske alfabetet. Navnet kan ikke bare bestå av navnet på et land, et fylke eller en kommune. Enkelte særlover setter begrensninger for retten til å bruke bestemte begreper i foretaksnavn. Eksempler på ord som ikke kan brukes fritt er bank, sparebank, apotek og børs.

Foretaksnavneloven om krav til foretaksnavn

Noen titler som er forbeholdt personer og foretak som har bestemte kvalifikasjoner. Eksempler på slike titler er advokat, registrert revisor eller statsautorisert revisor, statsautorisert eiendomsmegler og mester.

Forskrift om grader og beskyttede titler

Markedsføringsnavn

Det er mulig å bruke et annet navn på virksomheten enn det offisielle foretaksnavnet. Dette navnet kan du for eksempel bruke på skilt, som logo eller domenenavn med mer. Eksempelvis kan enkeltpersonforetaket Per Holm registrere Grillbua som navn på virksomheten. Det offisielle foretaksnavnet Per Holm må likevel fremkomme på alle forretningsdokumenter, som brev, nettsider og fakturaer.

Du kan enten registrere markedsføringsnavn samtidig som du registrerer foretaket eller i ettertid. Uansett skal du bruke samordnet registermelding.

At et navn er registrert som markedsføringsnavn, er ikke til hinder for at andre kan registrere navnet som foretaksnavn. Vi anbefaler at du enten registrerer markedsføringsnavnet som foretaksnavn eller som varemerke. Bruker du "Grillbua" som markedsføringsnavn, kan det være et inngrep i andres registrerte varemerkerettigheter eller andres registrerte foretaksnavn.

Viktig å merke seg ved valg av markedsføringsnavn

På navnesok.no kan du finne ut om navnet du vurderer er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke.

Beskyttelse av navnet

For å beskytte foretaksnavnet kan foretaket registreres i Foretaksregisteret.  Hvis du har et enkeltpersonforetak er det hele navnet, inkludert etternavnet ditt, som vil være beskyttet. Du kan også velge å varemerkebeskytte foretaksnavnet, domenenavnet eller markedsføringsnavnet ditt hos Patentstyret.

Patentstyrets søketjeneste for patent, design og varemerker i Norge

Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema