Valg av navn

Et godt foretaksnavn kan bidra til at din virksomhet legges merke til. Klarer du å finne et navn som skiller seg positivt ut kan det være lettere for kundene dine å huske deg.


Noen mener de beste navnene er de som beskriver det du skal holde på med, mens andre foretrekker mer abstrakte og oppdiktede navn.

Et beskrivende navn kan være fordelaktig fordi det er informativt, men det kan også skape problemer. Andre vil ha rett til å bruke navn som er svært like, og det blir vanskelig å skille foretaket ditt fra andres. Hvis du registrerer for eksempel Blomsterbuketten AS, vil andre kunne registrere Blomsterbuketter AS. Og noen som har valgt å kalle seg Valdres bilsørvis AS, må finne seg i at også Valdres bilservice AS opererer i samme bransje.

Det er viktig å tenke over om navnet gir den identiteten du ønsker, og om det kan forveksles med andre. Navnet bør også egne seg på internett, og være ledig i de kanalene der du ønsker å være.

Krav til navn på foretaket

Foretaksnavnet må inneholde minst tre bokstaver fra det norske alfabetet. Navnet kan ikke bare bestå av navnet på et land, et fylke eller en kommune. Enkelte særlover setter begrensninger for retten til å bruke bestemte begreper i foretaksnavn. Eksempler på ord som ikke kan brukes fritt er bank, sparebank, apotek og børs.

Foretaksnavneloven

 

I tillegg er det noen titler som er forbeholdt personer og foretak som har bestemte kvalifikasjoner. Eksempler på slike titler er advokat, registrert revisor eller statsautorisert revisor, statsautorisert eiendomsmegler og mester. 

Liste over beskyttede titler

 

Finn ut om navnet er ledig

På navnesøk.no kan du finne ut om navnet du ønsker deg er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke i ett og samme søk. Når du skal registrere, kan følgende være en smart rekkefølge:

  1. Registrere domenenavn
  2. Registrere foretaksnavn
  3. Registrere eventuelt varemerke

Er navnet ledig?

Det er ofte vanskeligere å finne et godt domenenavn som er ledig, enn å finne et ledig foretaksnavn. Når du har funnet ett eller flere domenenavn du vil ha, bør du derfor registrere dem med én gang slik at du unngår at andre tar dem.

Hvis du velger et navn som er identisk med et foretak som allerede er registrert i Foretaksregisteret, må du hente inn samtykke fra de som eier navnet og legge dette ved når du registrerer foretaket. Hvis du gjør et grundig forarbeid, reduserer du risikoen for å måtte skifte foretaksnavn etter å ha brukt tid og penger på å innarbeide navn og logo.

Smart start (video)

 

Markedsføringsnavn

Det er mulig å bruke et annet navn på virksomheten enn det offisielle foretaksnavnet. Dette navnet kan du for eksempel bruke på skilt, som logo eller domenenavn med mer. Eksempelvis kan foretaket Per Holm registrere Grillbua som navn på virksomheten. Det offisielle foretaksnavnet Per Holm må likevel fremkomme på alle forretningsdokumenter, som brev, nettsider og fakturaer.

Du kan registrere markedsføringsnavn samtidig som du registrerer foretaket, eller i ettertid. Uansett skal du bruke samordnet registermelding. At et navn er registrert som markedsføringsnavn, er ikke til hinder for at andre kan registrere navnet som foretaksnavn. 

Viktig å merke seg ved valg av markedsføringsnavn

På navnesok.no kan du finne ut om navnet du vurderer er ledig som domenenavn, foretaksnavn og varemerke.

Beskyttelse av navnet

For å beskytte foretaksnavnet kan foretaket registreres i Foretaksregisteret.  Hvis du har et enkeltpersonforetak er det hele navnet, inkludert etternavnet ditt, som vil være beskyttet. Du kan også velge å varemerkebeskytte foretaksnavnet, domenenavnet eller markedsføringsnavnet ditt.

Patentstyrets søketjeneste
Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema