Planlegg etableringen

God planlegging og fokus på markedet gir deg gode sjanser for å lykkes med utvikling av idéen din til en fremtidig virksomhet. For at etableringen skal gå bra kan du stille deg følgende spørsmål: Hvor er du? Hvor vil du? Hva koster det? Hvordan skal du komme deg dit du vil? Hvorfor har du valgt denne ideen?


Disse spørsmålene viser at det er mange viktige ting du bør avklare før du starter opp. Du må bestemme deg for hvilke markeder og kundegrupper du vil selge til, og hvordan du skal gjøre det. Du må vite at kundene vil kjøpe hos deg, og at du vil tjene penger på det du skal selge. I tillegg må du ha tenkt ut hvorfor du ønsker å satse på denne idéen og hva som er drivkreftene bak. Da kan det være smart å gjøre en personlig avklaring av deg selv og ditt ståsted samtidig som du jobber med å utvikle idéen din.

Når produktet skal ut i markedet er det viktig at kundene ikke bare tror på produktet - men at det også fremvises ektefølt engasjement hos virksomheten, utover det å tjene penger. I planleggingsfasen vil en klart formulert forretningsidé og visjon hjelpe deg å stake ut kursen. Det kan også være lurt å lage en plan for hvordan du skal gjøre dette.

Lytt til markedet

Det store spørsmålet før du starter er selvsagt om det kommer til å gå bra, og om virksomheten vil kunne gå med overskudd. Det er ingen som kan gi et sikkert svar, men hvis du er markedsorientert du kan få en viss pekepinn ved å:

  • spørre fremtidige kunder hvordan de oppfatter tilbudet ditt
  • spørre leverandører hva de tror
  • holde øye med de etablerte i bransjen
  • analysere av markedet
  • kartlegge hvilke konkurrenter du har
  • anslå hvor stort kundegrunnlaget er

Du trenger ikke å bruke penger på å engasjere andre til å kartlegge markedet. Du kan få mye informasjon om markedet gjennom å bruke Brønnøysundregistrenes tjeneste "åpne data" som er gratis. Her finner du oppdaterte opplysninger om registrerte virksomheter og du kan skreddersy hvilken informasjon du vil laste ned.

Brønnøysundregistrene - åpne data

Visjon og forretningsidé

Det kan være nyttig å bruke tid i planleggingsfasen på å formulere en visjon og forretningsidé for din oppstart.

En visjon er et drømmebilde på hva du og din virksomhet ønsker å oppnå på sikt, og er en ledestjerne for den fremtidige virksomheten. En idé blir en forretningsidé når den kan dekke et behov i markedet og gir et konkurransefortrinn som kan bevares over tid. Forretningsidéen beskriver hva du skal selge til hvem og hvorfor kundene skal kjøpe fra deg.

Eksempel på sammenhengen mellom visjon og forretningsidé:

IKEAs visjon er "å skape en bedre hverdag for mange mennesker".

IKEAs forretningsidé er å støtte opp om denne visjonen ved "å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsprodukter til så lave priser at så mange mennesker som mulig har råd til å kjøpe dem".

Involver andre i planleggingen

Du kan ha god nytte av å diskutere idéen din med andre. Det kan gi deg gode innspill for å komme videre med planleggingen av egen virksomhet. Et godt tips er å bygge nettverk med hjelpere som er flinke på områder du trenger hjelp. Gode hjelpere kan være noen du kjenner eller andre næringsdrivende som har erfaring fra å drive næringsvirksomhet. Det kan være kommunens næringsansvarlige, bankforbindelsen din, et regnskapskontor, en revisor eller en advokat om du trenger hjelp til å utforme avtaler.

Lag gode planer

Tenker du å ha samarbeidspartnere og søke finansiering hos bank eller tilsvarende, er de opptatt av at du kan vise til realistiske planer og budsjetter for å inngå et samarbeid med deg.

All relevant informasjon om hvordan du vil realisere forretningsidéen  oppsummerer du i en forretningsmodell. Neste steg i planleggingsfasen vil være å lage gode oppstartsbudsjetter og eventuelt utarbeide en forretningsplan.

Innovasjon Norge - verktøy for oppstart av bedrift

Trenger du hjelp?

Ring oss og få gratis veiledning:

Telefonnummer til Altinn kundestøtte 800 33 840

 

Fant du det du lette etter?

Takk for tilbakemeldingen.

Åpne kontaktskjema